• Voornaam:   
  • Familienaam:   

Genealogie familie Huijbrechts, Huijbregts of Huybregts

afkomstig uit Arendonk België en Reusel

Josephus Gerardus Maria Huijbregts

Josephus Gerardus Maria Huijbregts

Mannelijk 1937 - 1979  (42 jaar)

 

1 2 Volgende»

Bakkers wereld. donderdag 26 juni 1975--nr.43 verschijnt wekelijks--35e jaargang

Artikel verschenen in het weekblad "Bakkers wereld" over bakkerij Huijbregts aan het Oranjeplein te Loon op Zand

„Vroeg begonnen

„Vroeg begonnen, veel gewonnen", is een spreekwoord dat voor de meeste bakkers geen nadere uitleg behoeft.
Veel bakkers hebben dit spreekwoord hoog in hun vaandel geschreven. De veranderde wijze van distribueren van brood en de veranderde consumptiegewoonten maken het de moeite waard serieus te overwegen in hoeverre dat fraaie spreekwoord nog wel past in de bakkerij anno 1975.


J.G.M.Huybregts- Loon op Zand

Overdag broodbakken


Ofschoon bij bakker Huybregts — 38 jaar — uit Loon op Zand ook wel wat persoonlijke motieven ten grondslag
liggen bij het bakken van brood overdag, blijkt uit zijn manier van werken toch wel hoe dat ook in andere bakkerijen zou kunnen functioneren. Door de week begint deze bakker nooit voor zeven uur 's morgens. De klanten weten dat omstreeks 10 uur het eerste brood uit de oven komt en dat omstreeks 11 uur een meer uitgebreid assortiment voorhanden is. Per week wordt 20-25 zak gebakken en een hoeveelheid banketartikelen. Behalve de heer Huybregts werken twee leerlingen in de bakkerij en drie verkoopsterster in de winkel. Sinds 1895 is aan het Oranjeplein 18 te Loon op Zand Bakkerij Huybregts gevestigd, opgericht door Johannes Huybregts.

 

De huidige eigenaar is de heer Josephus Huybregts die het bedrijf in 1961 van zijn vader de heer ' Waltherus Huybregts overnam. Zoals op zoveel plaatsen in het land bezorgde ook Bakkerij Huybregts het grootste deel van de omzet. De steeds stijgende kosten en de personeelsproblemen dwongen echter een andere oplossing voor de distributie te zoeken.
Er werd overgeschakeld op toonbankverkoop, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Verschillende andere bakkerijen hadden nog bezorging, zodat het mede daardoor in de beginperiode niet van een leien dakje ging. Per dag werden slechts enkele tientallen broden gebakken.
Uit die periode van over -schakeling van bezorging op toonbankverkoop stamt ook het aanvangsuur in de bakkerij van zeven uur 's morgens. Als maar enkele tientallen broden behoeven te worden gebakken heeft het weinig zin vroeg te beginnen. Langzamerhand ging de omzet steeds weer vooruit. Een uitgebreid assortiment , aandacht voor de kwaliteit van de producten zorgden ervoor dat steeds meer mensen het ervoor over hadden dagelijks het brood te gaan halen. Door de stijging van de omzet stond men voor de keus vroeger te beginnen of de mogelijkheden te onderzoeken in hoeverre de consumenten bereid zijn rekening te houden met het feit dat eerst omstreeks elf uur 's morgens het volledige assortiment voorhanden is.

Bereidheid van de consument

Tijdens die periode van onderzoek bleken vele consumenten best bereid te zijn er rekening mee te houden dat niet 's morgens al om half negen de bakkerswinkel vol brood ligt. Daar gaat ook een positief effect vanuit, omdat de klanten daardoor bepaald geen vraagtekens plaatsen ten aanzien van de versheid.

Eerlijkheidshalve dient erbij te worden gezegd dat in enkele jaren tijds verschillende bakkersbedrijven in Loon op Zand hun activiteiten hebben gestaakt. Niettemin is overigens op diverse plaatsen in Loon op Zand omstreeks half negen brood verkrijgbaar. Het blijkt voor de meeste consumenten gewoon even wennen te betekenen en meer niet dan dat. Er staat namelijk tegenover dat het brood zo vers als maar mogelijk is bij de klant op tafel ligt. Ook nu is nog regelmatig te zien hoe gemakkelijk men inspeelt op de bakker die er de voorkeur aan geeft zoveel moge lijk overdag te bakken. Nieuwe inwoners van Loon op Zand kijken eerst even vreemd als wordt gezegd dat pas om 10 uur het eerste brood uit de oven komt, maar als ze er dan even over nadenken zijn ze het er volledig mee eens. Welk percentage van de klanten komt voor 10 uur brood kopen?

Ook voor andere bakkers?

Tijdens het gesprek met de heer Huybregts vroegen we hem of het later beginnen ook voor andere bakkers te realiseren zou zijn. De heer Huybregts denkt daar als volgt over:,. In mijn situatie is er in vergelijking met andere bakkers ongetwijfeld een aantal facetten die het voor mij makkelijker maakten. Het grootste struikelblok voor andere bakkers lijkt mij de onderlinge samenwerking. Nog steeds is het zo dat velen elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Slechts zelden blijkt het mogelijk te zijn om met elkaar een eensluidend standpunt te bepalen. Mijns inziens zijn de voordelen aanzienlijk. Puntsgewijs uiteengezet is het volgende staatje te maken:
1) verser brood
2) meer mogelijkheden voor jonge medewerkers
3) vermijding van dure nachturen
4) uitwijkmogelijkheden tijdens hoogtijdagen, zoals de decembermaand
5) verbetering van het werkklimaat in de bakkerij
 

pagina 2

 

Geen geringe zaken die door het meer overdag bakken gerealiseerd zouden
kunnen worden: Het enige hulpmiddel dat ik daarbij gebruik is een geactiveerde deegontwikkelaar voor het eerste deeg,
alle overige degen worden op de normale wijze afgewerkt. Volledigheidshalve dient wel te worden gezegd dat we 's zaterdags
wel voor zeven uur beginnen, maar dat zal duidelijk zijn".

Sfeer in het bedrijf

Erg belangrijk vindt de heer Huybregts een prettige sfeer in het bedrijf. Lange gezichten van de medewerkers moeten worden voorkomen door een basis te scheppen waarin prettig gewerkt kan worden en als er problemen zijn die ook open uit te praten. Zonder omzet en winst is het onmogelijk op de lange duur het hoofd boven water te houden, maar geld is niet alleen zaligmakend. In de winkel werken drie verkoopsters.
De heer Huybregts — ongehuwd — houdt wel een oogje in het zeil, maar de meisjes verzorgen toch alle zaken in de winkel zelfstandig, de inkoop doet de heer Huybregts in overleg met de verkoopsters. De omzet bestaat voor 60% uit brood, 25% banketproduktenen 15 % doorverkoopartikelen. Bij de doorverkoopartikelen zijn inbegrepen koekjes die van derden worden betrokken.
.De winkel zal over enige tijd worden vergroot en gemoderniseerd, "s Zaterdags komen nu 400-500 klanten. In de ruimte naast de winkel is het mogelijk op zaterdag bestellingen af te halen; daartoe is een soort toonbank in die ruimte gemaakt waar vooruit betaalde bestellingen worden afgehaald. Een en ander is bedoeld om de winkel die nu eigenlijk te klein is te ontlasten. Het kopen van brood is voor vele klanten een sleur
ondanks het grote assortiment dat in de winkel wordt gepresenteerd. De verkoopsters moeten er dan ook bewust aan w erken variatie op de broodtafel bij de consument te brengen. Behalve het in de winkel attenderen op andere soorten dan die de klant normaal koopt wordt het kooppatroon met opzet gestuurd door bepaalde soorten meer of minder te maken, waardoor de klant ,.gedwongen" wordt ook eens andere broodsoorten te kopen. Een indruk van het prijsniveau van Bakkerij Huybregts is te verkrijgen aan de hand van de volgende verkoopprijzen: tijgerbrood 800 gram f 2,- rozijnenbrood 800 gram f 3,10, zacht kleinbrood 22 cent. bolussen 45 cent, krentenbollen 35 cent. worstebroodjes 70 cent. slagroomgebakjes 85 cent, croissants 45 cent. tarwebolletjes 25 cent en roombroodjes 60 cent. Brood is hoofdzaak

Zoals in het voorgaande at even werd aangestipt bestaat het grootste deel van de omzet uit brood. Koekjes w orden van
derden betrokken en bij het overige banketassortiment wordt, als dat kan, gebruik gemaakt van halffabrikaten. De produktie geschiedt voor de meeste banketartikelen in charges voor een hele week. Gebakjes zoals chipolata, Limburgse vlaas, etc. worden éénmaal per week gemaakt en in de diepvries in voorraad gehouden. Slagroom- en vruchtengebakjes worden dagelijks vers gemaakt. Evenzo gebeurt dat voor verschillende soorten kleinbrood.

Behalve de heer Huybregts werken in de bakkerij twee leerlingen. De in gebruik* zijnde apparatuur bestaat uit een deegkneedmachine van 1 1/2 zak, twee planeetmengers, uitrolmachine, diepvrieskast en een inschietoven van één zak busbrood per charge.

Bezorgen f 2,50 extra

Het thuis bezorgen van artikelen bij de consument kost erg veel geld heeft de heer Huybregts eens berekend. Noodzakelijk is dan ook een extra vergoeding die hij onafhankelijk van de grootte van de bestelling heeft vastgesteld op f 2,50. Een duidelijk inzicht in de kostenstructuur van zijn bedrijf heeft de heer Huybregts aan de hand van een in bakkersbedrijven gespecialiseerd accountantskantoor. Tweemaal per jaar wordt een tussentijds overzicht gemaakt en eenmaal per jaar een zeer uitvoerige uiteenzetting over de gehele gang van zaken in dat betreffende jaar. Elk overzicht wordt door een deskundige van het kantoor met de heer Huybregts doorgesproken, want je kunt wel het idee hebben dat het w el goed gaat met je zaak, maar het is toch ook wel prettig als dat wordt gestaafd met cijfers.

Achter de bakkerij ruime mogelijkheden om eens even te ontspannen.
   
     

Eigenaar/BronWeekblad Bakkers wereld
Datumjuni 1975
PlaatsLoon op Zand
Latitude (Breedte)51.6270137
Longitude (Lengte)5.072008600000004
Verbonden metLoon op Zand; Josephus Gerardus Maria Huijbregts (Beroep); Josephus Gerardus Maria Huijbregts (Artikel bij deze persoon); Waltherus Wilhelmus Huijbregts (Beroep)

1 2 Volgende»





Contact

  • Contact
  • Uw naam
  • Alle informatie die u wilt toevoegen

Bericht Webmaster

Indien deze website te groot of te klein is in uw brouwser gebruikt u de Ctrl toets in combinatie met de + of - op uw toetsenbord